Klub 21. storočia / Ako ďalej III.

Po dlhšej dobe sa vraciame opäť k téme klubov. Rozmýšlal som aká forma by bola zaujímavá, štruktúrovaná, no pritom jednoduchá. Skončil som pri zozname zásad, ktoré vedú k zvýšeniu aktivity a práve ich nedodržiavanie je príčinou problémov minulých či súčasných.
Postupne tak budem popisovať a vysvetľovať na prirovnaniach a príkladoch čo je potrebné zmeniť.

Zásada 1 - Klub je ako malá firma

Viem, viem. Už si určite hovoríte, že idem do toho ťahať peniaze. Opak je pravdou. Klub je malá firma. Platia preň veľmi podobné pravidlá aj motivácie. Akurát nejde o zisk, resp. hodnotu peňažnú, ale kultúrnu či zážitkovú.
  1. Firma sa snaží udržať byrokraciu na minime, pretože znamená dodatočné náklady a problémy. Cieľom je venovať sa primárnej činnosti a nie administratíve okolo. Koho baví posielať obálky, vybavovať účtovníctvo, obvolávať ľudí? Veď si tým uberá z voľného času na svoje hobby.
  2. Vznikla, pretože bol dôvod na jej existenciu. Neexistuje kvôli nostalgii. V prípade klubov, alebo rovno asociáciií to znamená, že tlak na existenciu musí byť zdola. Pekné prirovnanie je k stromu. Korene získavajú podstatu, ktorú posunú listom v korune. Tie spravia to čo treba a pošlú výsledok späť koreňom. Ak by to nebolo jasné, členovia sú korene, koruna stromu je klub.
  3. Firma neexistuje, aby ostatným hovorila čo majú, alebo nesmú robiť. Od toho tu máme štát a na ten sa naozaj nechceme hrať.
  4. Má svoje dlhodobé ciele správne nastavené a pravidelne, napríklad na ročnej báze, si určuje jasné kroky, ktorými ich chce naplniť. Príklady za všetko:
    1. Mať veľa členov je veľmi zlý cieľ, okrem toho, že je už v rozpore s bodom dva vyššie. Veľa členov je vedľajší následok dobre fungujúceho klubu, ktorý dokáže prilákať ľudí.
    2. Dobrým cieľom je zvyšovanie popularity hobby napr. medzi mladšími ročníkmi. Kroky, ktorými sa to dá dosiahnuť sú výstavy na miestach, kde týchto ľúdí možno ľahko dostať, prednášky a partnerstva s inými organizáciami. Najlepšie partnerstvá sú tie, kde je (tfuj toto slovo nemám rád) synergický efekt. Klub poskytuje niečo zaujímavé pre ľudí, parnerská organizácia má zase priestory a vie ľudí prilákať. Jeden má kapitál finančný a chce ho zhodnotiť. Druhý ponúka niečo nevšedné, no nemá to ako šíriť ďalej.
  5. Adresnosť znamená, že každá dohoda je vyslovená s menom človeka. Trpný rod alebo neurčité množné číslo indikuje problém.
    1. Bolo by dobré. Musíme zorganizovať. Treba konečne. Takto začína každá dohoda, ktorá skončí na pleciach tých zodpovedných, nie však autora vety.
    2. Potrebujeme dohodnúť, kto si to zoberie na starosti? Tak znie správna veta. Bez určenia zodpovednosti sa nedá pokračovať.

Zásada 2 - Žiaden klubový socializmus

No áno. Zásada jedna hovorí o firme, zásada dva je proti socializmu. Kam to celé speje, že? Základom je znížiť riziko konfliktov, rôznych treníc či ofučaní. Všetko v rámci zásady, že peniaze kazia charakter aj vzťahy.
  1. Minimum spoločných financií. Kde sú peniaze, tam sú aj ľudia, ktorí ich budú chcieť minúť na ten "najsprávnejší cieľ". Vyrába to zbytočné napätie. Najlepšie je, keď si každý bačuje so svojim a peniaze sa zbierajú na konkrétny účel dobrovoľne až vtedy, keď treba. Čiže žiadne využívanie peňazí všetkých na aktivity malej časti. Klub dokáže fungovať na pár desiatkach eur, lebo stačí pokryť náklady na priestory a web stránku. Zájazdy, akcie a podobne sa dajú vyriešiť ad hoc a vykryť tými, ktorí chcú participovať.
  2. Žiadne vynucovanie služieb. Stalo sa už akosi tradíciou, že podanie pomocnej ruky je vyžadované a keď nepríde, tak je zle. Malo by byť dobre, ak niekto ponúkne pomoc a ak nie, tak sa nič nedeje. Človek sa musí spoľahnúť na seba. O čom presne hovorím? Napríklad o zvoze stromov na výstavu. Slovensko je jediná krajina, kde by ľudia radi vystavovali, dostávali ceny, prezentovali svoju osobu ako umelca a to tak, že vo dverách domu odovzdajú strom a potom im bude ku dverám dovezený. O týždeň sa ešte budú sťažovať, že pri prevoze niekto zlomil vetvičku, odbil z misky, na výstave presušil, v aute spálil obrast a pod. Každý zodpovedá za svoje a nemôže tlačiť klub do poskytovania služieb, ktoré sám nedokáže vykonať. Môže sa pokúsiť nájsť iného člena, ktorý bude ochotný prevziať zodpovednosť
  3. Nadštandardné požiadavky sa vždy dajú vyriešiť platenou službou. Ak to niekomu za to stojí, vždy sa nájde niekto ochotný privyrobiť si. Ak sa nik nenájde, požiadavka je zrejme prehnaná. Kluby sú miestom, kde sa dajú získať kontakty. Znova sa môžeme vrátiť k zvozom a starostlivosti o vystavované stromy. V Japonsku si majitelia platia majstrov zvučných mien, aby im vystavili bonsaje. Funguje to už desiatky rokov ku spokojnosti obidvoch strán.

Pokračovanie niekedy nabudúce, keď utrasiem zvyšok myšlienok :-)

8 Komentáre

  1. Hezky utříděné poznatky/zkušenosti, Lacike.

    Mé zásady:)
    1. Nadšení a peníze. Prvé je motor. To druhé je olej/aditivum, které pomáhá zvýšit výkon motoru.
    2. Clara pacta boni amici
    3. Courage. Faith. A lot of choccolate. ( Poslední větu lze obměnit dle preferencí...)

    Kdo se přidá?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak tak, ono sa to da presne zhrnut vsetko do Clara pacta boni amici, len treba dat ludom navod ako sa k nim dostat ;-) Neda sa mi s tebou nesuhlasit.

      Odstrániť
  2. Laco,

    fajn, ale... Som clenom vinarskeho spolku (www.bielvinalia.sk) u nas v dedine, kde sa okrem vinarov a vinohradnikov zdruzuju aj priatelia vina. Producentov vina je 5 (plus 5 manzeliek), celkovy pocet clenov klubu je 25 - t.j. 15 (viac ako polovica vino nepriodukuje). Klub je clenom MVC, ale okrem globalnych akcii sa snazi kazdy rok usporiadat nominacnu vystavu do Narodneho salonu vin, jednu miestnu akciu - putovanie po nasich pivniciach (ta bude zhodnou okolnosti 3.2. - pridte pozriet a zoznamit sa) a za utrzene peniaze za vystavu zorganizovat vylet do nejakeho vinarskeho kraja (uz sme boli v Rakusku, Madarsku, Taliansku, Ukrajine - chystame sa do Rumunska). Spolok existuje uz od r.2006, kedy sa oddelil od miestnych zahradkarov (o tych neskor).

    Zopar komentarov k niektorym bodom (kde nekomentujem, suhlasim):

    Z1.2 Dovod na existenciu - pekna idea, ale vo finale si ten argument zatocil do kruhu - klub/asociacia ma existovat, lebo clenovia to maju chciet. Dovod existencie firiem je vo velkej vacsine pripadov prozaicky: zarobit peniaze. To sa u bonsai klubov aplikovat neda, u vinarskeho klubu (v zlozeni ako som pisal) tiez nie. T.j. tu by som povedal, ze treba najst lepsi dovod.

    Z1.3 Firma nema ludom hovorit co maju robit - no vo vsetkych firmach ktore poznam firma (sefstvo) hovori ludom (clenom) co maju robit (aby dosiahli dovod existencie firmy - zisk). Tu podla mna tvoje prirovnanie vyrazne kriva.

    Z1.4 Ciele su +/- to iste ako dovod existencie.

    Z1.5 Adresnost - toto smeruje presne proti zmyslu Z1.3. Aby "sa nieco spravilo", treba castokrat urcit zodpovedneho (ci sa mu to paci, alebo nie). Samozrejme to ide lepsie, ked sa niekto prihlasi sam.

    Z2.2 Toto je prefarbene Z1.3 a Z1.5.

    Z2.3 Da sa, ale ako vyvazit pracu clenov a tohto? Vsetci si vo finale mozu povedat, ze zaplatme to externe.

    S rovnakymi problemami zapasime vo vinarskom klube a cim dalej, tym viac prichadzam k nazoru, ze niektore veci treba riesit naozaj ako firmu (komercnu, s prikazmi a zodpovednostami). Mierne sledujem aj zahradkarsky klub u nas v dedine - kopec clenov (~80?), vsetky akcie stoja na aktivite zopar ludi, ked uz zacnu, je to ako Pat a Mat, vyzeraju ako klub dochodcov (nie som si isty, ci tam ma niekto pod 60). Vo vseobecnosti mam pocit, ze klubove aktivity (bonsajisti, zahradkari, sportovci, numizmatici, ...) isli za posledne desatrocia vyrazne dole vodou a treba hladat iny model fungovania.

    Takze aby som to uzavrel. Moj nazor je, ze treba zvolit jednu z moznosti:
    a) Firemny (komercny) princip - riadenie, prikazy, zodpovednosti aby sa dosiahli ciele. Potom mierne "socialisticky" princip pri prerozdelovani vysledkov (ak su).

    b) Uplne iny model.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj,

      dik za reakciu. K tvojim bodom:
      Z1.2 - nie je to asi zrejme z toho, co som napisal. Mal som na mysli situaciu, kedy jedinym argumentom na cinnost je to, aby klub nezakapal uplne. Nikto to vlastne robit nechce, akurat sa kazdy boji pripustit, ze je koniec
      Z1.3 - Suhlasim. Je to velmi okaty rozdiel a povedal by som, ze je ziadane mat tento rozdiel voci firme.
      Z1.4 - Dovod existencie je schopnost naplnit ciele jednotlivcov s tym, ze skupine to ide lahsie. Musia najst spolocne ciele a postup.
      Z1.5 - Tento bod som chcel rozpisat v dalsom clanku. Pointa je v tom, ze mas rozne typy clenov. Aktivnych, tych co sa pridaju a tych co tam iba pasivne su. Adresnost smeruje k tomu, ze mas prirodzenych lidrov, co to tahaju a potiahnu aj tych, co radi prilozia ruku k dielu, ale nechcu to zastresit. Zrovna toto mame velmi dobre otestovanie na klube aj v asociacii ;-)
      Z2.2 - Ano, snazim sa tu istu vec popisat z roznych pohladov
      Z2.3 - Nijako, je to cele o dohode. Zakladne nastavenie je, ze klub moze pomoct, ale nema povinnost.

      Na margo zaveru - mne to takisto vychadza na moznost a), pretoze je to najferovejsie. Problem je, ze si treba vyriesit schizofreniu zdruzovania vsetkych vs profesionalov a to navadza na nutnost noveho modelu, cize moznost b). Mozno by to chcelo kluby v minimalnom rezime na dobrovolnej baze, ktore budu zastresene asociaciou pre profesionalov (ktorych je u nas tak cca na jednu ruku poctom).

      Odstrániť
    2. Nezabudajme. ze dochodcovia maju nieco s vysokou hodnotou. A to je cas. Preto aktivity ludi ktory maju 50+, 60+ prevysuju mladsich, maju cas realizovat aktivity, deti su velke, staraju sa sami o svoj program...

      Odstrániť
    3. Toto je inak zaujimava tema. Postupom casom nam pribudaju aj ubudaju vlastnosti modeloveho idealneho clena. Mladi, naivni, tvrdohlavi, kopec casu. Ked zmudrieme, uz nemame cas. No a vo vyssom veku si uz clovek nechce brat na plecia vela zodpovednosti.

      Otazka je, ako to vyuzit v nas prospech ;-)

      Odstrániť